اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

دکتر فرهادیان: معرفی کنفرانس های بین المللی آب و فاضلاب

استاد محترم٬ جناب آقای فرهادیان٬ دهها کنفرانس در زمینه آب و فاضلاب معرفی کرده اند که در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ برگزار می شود.

همچنین این استاد عزیز سایت هایی را معرفی کرده اند که هرکس می تواند برحسب موضوع مورد علاقه خود٬ اطلاعات مربوط به کنفرانسهای آتی مورد نیاز را مشاهده کند.

این آدرس ها به شرح زیر حضور اساتید و کارشناسان محترم تقدیم می شود:

متخصص محیط زیست

مرکز بین المللی آب و فاضلاب

کنفرانس های آب در سطح جهان که خود٬ بخشی از لینک زیر است:

آگاهی از کنفرانسهای آکادمیک در مقیاس جهانی

۲۵ - ۲۲ آبان : نمایشگاه دو سالانه بین المللی صنعت برق

برگزار کننده: روابط عمومی و بین الملل وزارت نیرو
تلفن:948 22366 (021) - 943 22366 (021) - 911 22366 (021) - 230 22366 (021) - 140 22366 (021)
فکس: 22367889 (021)
مشارکت کننده: کلیه تولید کنندگان، صاحبان صنایع، شرکتها، واحد ها، سازمانها و تشکلهای صنعتی، بخش خصوصی و دولتی داخل و خارج از کشور که در ارتباط با موضوع نمایشگاه هستند.

بخشی از اطلاعات موجود در سایت نمایشگاه در قسمت زیر آمده است. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت نمایشگاه مراجعه کنید و یا به دست اندرکاران آن ایمیل بزنید.

نمایشگاه صنعت برق ایران به عنوان بزرگترین رخداد صنعتی و تجاری ایران در این حوزه که هر دو سالانه با حضور جمع کثیری از شرکتهای توانمند داخلی و خارجی در زمینه صنعت برق برپا می گردد فرصت بسیار مغتنمی است تا شرکتهای فعال در این صنعت دستاوردها و محصولات خود را در معرض بازدید متخصصان و سیاستگذاران این صنعت بگذارند و با در نظر گرفتن روند تقاضای بازارها و سمت و سوی رشد این صنعت، فعالیتها و نوآوری های آتی خود را هدایت نمایند.
لذا به اطلاع کلیه علاقمندان و فعالان این صنعت بزرگ می رساند نهمین دوره از این نمایشگاه بزرگ از تاریخ 23 لغایت 25 آبان ماه سال 1386 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار خواهد کرد.
در این راستا ستاد برگزاری قصد دارد با رویکردی متفاوت خدمات زیر را جهت هرچه بهتر معرفی کردن شرکت کنندگان در این نمایشگاه ارائه نماید:

  • خدمات نمایشگاهی و غرفه
  • خدمات اسپانسری با در نظر گرفتن مزایای ویژه
  • معرفی شرکت کنندگان در کتاب و دایرکتوری نمایشگاه
  • معرفی شرکت کنندگان در وب سایت اختصاصی
  • ارائه خدمات ویژه تبلیغاتی در کتاب، دایرکتوری و وب سایت

با این امید که برگزاری این رویداد بزرگ با مشارکت کلیه دست اندرکاران این صنعت، گامی باشد رو به جلو در راستای اعتلا و انعکاس هر چه بیشتر توانمندیهای این صنعت در ایران و جهان.

در خواست مشارکت

  • فرمهای درخواست مشارکت باید حداکثر تا تاریخ 31/06/1386 همراه با برگه حواله واریز به حساب معرفی شده از فرم مقررات جهت کل هزینه اجاره غرفه به برگزارکننده تسلیم شود. چنانچه تا قبل از تاریخ مذکور سالنهای تحت پوشش توسط مشارکت کنندگان تحت پوشش کامل قرار گرفته باشد، برگزار کننده مسئولیتی در قبال در خواست های دریافتی نخواهد داشت.
  • برگزار کننده حق پذیرش و یا رد فرم های درخواست مشارکت را برای خود محفوظ می دارد.
  • مشارکت کننده بدون کسب موافقت برگزار کننده، مجاز به واگذاری غرفه تخصیصی و یا مشارکت با شخص ثالث نمی باشد.
  • در صورت انصراف مشارکت کننده از شرکت در نمایشگاه، تا یک ماه قبل از افتتاح 50% از کل مبلغ پرداختی به عنوان خسارت کسر و الباقی به مشارکت کننده برگشت داده خواهد شد.در صورت عدم رعایت مدت مقرر در این بند کل مبالغ پرداختی به عنوان خسارت به برگزار کننده تعلق خواهد گرفت.
  • مشارکت کنندگانی که مایلند به نحوی کارکرد ماشین آلات خود را به صورت عملی نمایش دهند باید قبلا با اعلام کتبی (فرم درخواست برق)، موافقت برگزار کننده را کسب نمایند و میزان برق مصرفی را به اطلاع برگزار کننده برسانند. در هر حال مشارکت کننده مسئول جبران کلیه خسارت ناشی از کارکرد ماشین آلات خود به شخص ثالث یا برگزار کننده می باشد.
    توجه: وسایل تبلیغاتی مشارکت کننده باید در محدوده غرفه اختصاص یافته ارائه شود، نصب هر گونه وسایل تبلیغاتی، پلاکارد، دیوار نویسی پس از کسب موافقت کتبی برگزار کننده و پرداخت هزینه های مربوطه امکان پذیر می باشد.
  • مسئولیت حفظ و نگهداری کالا در ساعات بازدید و ایام قبل از افتتاح و بعد از اختتامیه نمایشگاه به عهده مشارکت کننده بوده و پس از پایان ساعت کار روزانه نمایشگاه و در ساعات غیر بازدید که درهای سالن قفل و پلمپ می گردد.حفظ و نگهداری کالا به عهده برگزار کننده نمی باشد.
  • صاحبان ماشین آلات سنگین در زمان ثبت نام موظف به هماهنگی کامل برای نحوه حمل ماشین آلات به غرفه مربوطه دو هفته قبل از افتتاح نمایشگاه با برگزار کننده می باشد، در غیر این صورت چنانچه امکان انتقال دستگاه مربوطه به محل غرفه موجود نباشد مسئولیتی بر عهده برگزار کننده نخواهد بود.
  • نگهداری و انباشت مواد اشتعال زا در داخل سالن ممنوع است. در صورت نیاز به استفاده از مواد اشتعال زا برای فعالیت های نمایشی مشارکت کننده باید با کارشناسان رسمی اداره آتش نشانی مستقر در نمایشگاه هماهنگی نموده و مجوز کتبی دریافت نمایند.
  • فروش کالاهای ارائه شده در غرفه ها در دوران برگزاری نمایشگاه ممنوع است. مذاکره و انعقاد قرارداد فروش در دوران نمایشگاه بلا مانع بوده لیکن انتقال کالا به خارج از غرفه پیش از اتمام نمایشگاه ممنوع می باشد.
  • غرفه های ریالی و ارزی به صورت مجزا بر پا خواهد شد. مشارکت کنندگانی که دو غرفه ریالی و ارزی را همزمان درخواست نموده اند، لازم است غرفه ها را مجزا باز هم و مستقل برپا نمایند به طوری که در طول مدت نمایشگاه غرفه ها از هم قابل تشخیص باشند.
  • عرضه و نمایش هر گونه کالا، پوستر و تابلوی خارجی برای معرفی محصولات خارجی در بخش داخلی ممنوع و در صورت عدم رعایت، طبق مقررات، هزینه مشارکت بر اساس تعرفه مصوب شرکت کنندگان خارجی و به صورت ارزی محاسبه و دریافت خواهد شد.
  • حداقل متراژ غرفه ارزی و یا ریالی داخل سالن 12 متر مربع و فضای باز 40 متر مربع می باشد. ارائه کالا و قطعات منفصله خارجی در غرفه مستقلی که جهت معرفی خدمات پس از فروش درخواست می گردد، ممنوع می باشد. بدیهی است در صورت اقدام، کلا هزینه مربوطه به صورت ارزی محاسبه خواهد شد.
  • مشارکت کنندگانی که بنا به تشخیص برگزار کننده (با توجه به مدارک ارسالی توسط مشارکت کننده) مشکوک به شمول تعرفه ارزی باشند بنا به درخواست برگزار کننده می بایست مبلغی به صورت چک به تاریخ روز ثبت نام به میزان بهای ارزی غرفه تحویل برگزار کننده نماید. بدیهی است در صورت تشخیص کارشناسان شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ا نسبت به ارزی بودن غرفه برگزارکننده به نقد کردن چک اقدام خواهد کرد
  • در طراحی کل نمایشگاه( فضای سر پوشیده و باز) و تخصیص غرفه ها به مشارکت کنندگان، برگزار کنندگان، برگزار کننده با حفظ مصالح عمومی نمایشگاه، و نیز حقوق سایر شرکت کنندگان، دارای اختیار تام بوده و مشارکت کننده نمی تواند نسبت به محل اختصاص یافته اعتراضی داشته باشد.
  • بر اساس مقررات شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ایران، رعایت حجاب و شئونات اسلامی در طول مدت نمایشگاه الزامیست و در صورت بروز عدم رعایت موارد فوق توسط شرکت کنندگان یا پرسنل ایشان، برگزار کننده یا مسئولین شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی تهران مجاز به جلوگیری از ادامه فعالیت شرکت کننده ویا هر اقدام قانونی دیگر می باشند.
  • کلیه کالاهای قابل ارائه در غرفه ها در صورتی که مشمول قانون دریافت گواهینامه استاندارد اجباری باشند، رعایت این قانون در مورد آن الزامی می باشد و برگزارکننده و یا سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و نمایندگان ایشان می توانند از ارائه کالاهای مذکور بدون ارائه گواهینامه استاندارد در غرفه مربوطه جلوگیری نموده و یا اقدام به تعطیل فعالیت غرفه مذکور نمایند. بدیهی است در این صورت خسارتی از طرف برگزار کننده به شرکت کننده پرداخت نخواهد شد.
  • برگزار کننده مجاز به انجام عکسبرداری و فیلمبرداری از غرفه نمایشگاهی می باشد.

نحوه پرداخت

  • مشارکت باید پس از دریافت تاییدیه شرکت در نمایشگاه از سوی برگزارکننده، نسبت به پرداخت 100% کل هزینه مشارکت اقدام کرده و برگه حواله واریز به حساب معرفی شده را همراه با فرم ثبت نام به ستاد برگزاری تحویل نمایند. هزینه تجهیزات اضافی، خدمات و تسهیلات مورد نیاز، باید فاصله پس از دریافت تجهیزات یا خدمات پرداخت گردد.

ساخت، آماده سازی و آرایش غرفه

  • نقشه های اجرایی غرفه هایی که توسط مشارکت کننده اجرا می شود باید پس از تایید ستاد برگزاری نمایشگاه به مدیریت طراحی و غرفه آرایی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران برای کسب مجوز ساخت ارائه گردد. آخرین مهلت ارائه نقشه های مذکور، 25 روز قبل از افتتاح نمایشگاه می باشد.
  • نظر به اینکه زمان تحویل سالن تا افتتاح نمایشگاه حدود 72 ساعت می باشد، برگزار کننده مجاز است بنا به تشخیص خود فقط به غرفه هایی مجوز ساخت خاص دهد که طر ح آنها قابل اجرا با سیستمهای پیش ساخته بوده و حداکثر در مدت 48 ساعت ساخت و ساز پایان یابد.
  • مدیریت طراحی و غرفه آرایی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران محق به انجام هرگونه تغییر در طرح های ارائه شده می باشد. در صورتی که مشارکت کننده تغییرات طرح را رعایت ننمایند، شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ایران حق دارد نسبت به تخریب ساخت و ساز غرفه اقدام و هزینه های مربوطه را از مشارکت کننده اخذ نماید.
  • بر اساس مقررات شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران، مشارکت کنندگانی که راسا به ساخت غرفه خود اقدام می نمایند، چنانچه علاوه بر سطح، طبقه ایی نیز اضافه نمایند باید به ازای هر متر مربع فضای تحت پوشش طبقه مذکور، مبلغی معادل 50% هزینه طبقه فوقانی را به برگزارکننده پرداخت نماید.
  • کلیه عملیات ساخت اسکلت غرفه ها نظیر جوشکاری، نجاری و غیره در داخل سالنهای نمایشگاه ممنوع می باشد. و قطعات لازم برای ساخت غرفه ها به صورت آماده جهت مونتاژ و نصب وارد سالن نمایشگاه گردند.
  • آماده سازی، آرایش غرفه ها و چیدن کالا باید 24 ساعت قبل از افتتاح نمایشگاه تکمیل و به اتمام رسیده باشد و کلیه وسایل اضافی و صندوقهای خالی ازمحوطه نمایشگاه خارج شده باشد. در غیر این صورت شرکت کننده موظف است به ازای هر ساعت دیر کرد مبلغی را به عنوان خسارت که از سوی برگزار کننده تعیین می شود، پرداخت نماید.
  • پس از آماده سازی و مفروش شدن سالنها تردد انواع خودرو در داخل سالنها و روی موکت ممنوع است . بدیهی است در صورت عدم توجه پرداخت هزینه خسارت به عهده مشارکت کننده خواهد بود.

برق و تلفن

  • مشارکت کننده باید نقشه اتصالات برقی و مقدار برق مورد نیاز خود را تا 20 روز قبل از افتتاح نمایشگاه حداکثر تا تاریخ 31/06/86 در اختیار برگزار کننده قرار دهد. هزینه مصرف برق مازاد بر تعهد برگزار کننده (هر سه متر مربع 100 وات) توسط کارشناسان فنی محاسبه و هزینه مربوطه از مشارکت کننده دریافت خواهد شد
  • مقاومت سیم کشی های استفاده شده در غرفه ها محدود است . لذا استفاده از وسایل پر مصرف مانند پروژکتور اضافی وسایل نمایشی پرمصرف ممنوع است. در صورت نیاز مشارکت کننده باید با هماهنگی برگزار کننده مجوز دریافت دارد.
  • مشارکت کنندگان موظفند کابل و تابلوهای اتومات ( استاندارد و مجهز به سیستم ارت ) و متناسب با میزان برق درخواستی خویش را خود تهیه نموده و جهت انتقال برق از تابلو اصلی یا کابلهای ارتباطی به غرفه مربوطه با هماهنگی واحد برق شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ایران اقدام نمایند.
  • فرم درخواست واگذاری تلفن را 30 روز قبل از افتتاح نمایشگاه از تاریخ 31/06/86 از واحد مخابرات شرکت سهامی نمایشگاهی بین المللی ایران دریافت و پس از تکمیل به واحد مخابرات تسلیم نمایید. کلیه خطوط درخواستی تلفن قبل از شروع نمایشگاه نصب و هزینه اتصال و مصرف بر اساس مندرجات فرم مربوطه از مشارکت کننده دریافت خواهد شد.

کتاب رسمی نمایشگاه، تبلیغات، عکاسی، کارت شناسایی و پارکینگ

  • مشارکت کننده در صورت تمایل به درج اطلاعات شرکت خود و مشخصات کامل نمایشی، در کتاب رسمی نمایشگاه، به دو زبان فارسی و انگلیسی، باید فرم مربوطه را تکمیل و حداکثر تا تاریخ 31/06/1386 همراه با فیش پرداخت هزینه به برگزار کننده تسلیم نماید. در صورت عدم رعایت مهلت مقرر برگزار کننده نسبت به درج مطالب مشارکت کننده در کتاب رسمی نمایشگاه مسئولیت نخواهد داشت.
  • انجام هر گونه تبلیغات در محوطه نمایشگاه و خارج از غرفه های اختصاصی مشارکت کننده، پس از هماهنگی و کسب مجوز از روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ایران مجاز می باشد.
  • هر گونه عکسبرداری و یا فیلمبرداری از محوطه نمایشگاه و داخل سالنها پس از کسب مجوز از روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران مجاز می باشد.
  • مشارکت کنندگان باید فرم های مربوط به درخواست کارت شناسایی را حداکثر تا تاریخ 01/08/1386 تکمیل و به برگزار کننده تسلیم نماید .تعداد کارت شناسایی و پارکینگ متناسب با متراژ تحت پوشش غرفه شرکت کننده بستگی خواهد داشت.
  • در طول برگزاری نمایشگاه، حمل و نقل لوازم مورد نیاز مشارکت کننده و همچنین مواد غذایی به داخل محوطه نمایشگاه فقط صبح ها قبل از شروع کار نمایشگاه امکان پذیر است. در ساعات برگزاری نمایشگاه، تردد خودروی مشارکت کنننده در محوطه نمایشگاه ممنوع است.

خروج کالا

  • خروج کالا از محوطه نمایشگاههای بین المللی ایران در طول مدت برگزاری نمایشگاه ممنوع است. لذا مشارکت کنندگان از آوردن اقلام غیر ضروری اجتناب نمایند.
  • در پایان نمایشگاه، مشارکت کننده فقط با پرداخت کلیه صورت حسابها و اخذ ورقه تسویه حساب نهایی می تواند کالای خود را از داخل سالن محل نمایش و محوطه نمایشگاه بین المللی ایران خارج نماید. لذا از کلیه شرکت کنندگان تقاضا می شود به منظور تسهیل و تسریع در خروج از محوطه نمایشگاه برای تسویه حساب کامل قبل از اتمام نمایشگاه اقدام نمایند.
  • مشارکت کنندگان باید حداکثر ظرف 24 ساعت پس از پایان نمایشگاه نسبت به بسته بندی، خروج کالا و تخلیه غرفه های اختصاصی خود اقدام نمایند. بدیهی است در صورت عدم توجه به این نکته و پس از پایان مهلت مقرر، برگزار کننده راسا به تخلیه غرفه اقدام نموده و در خصوص خسارات وارده و یا فقدان کالا هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.

حوادث غیر قابل پیش بینی

  • در صورت بروز هر گونه حادثه ای خارج از اختیار وکنترل برگزار کننده مانند جنگ، زلزله و سیل و سایر حوادث طبیعی که منجر به عدم برگزاری، تاخیر یا افزایش دوره برگزاری نمایشگاه شود، برگزارکننده در جهت حفظ منافع مشارکت کننده اقدام می نمایند و شرکت کننده مجاز به اعتراض و یا درخواست استرداد وجوه پرداختی نخواهد بود.

توافقات

  • هرگونه توافق فی ما بین شرکت کننده و برگزار کننده باید مکتوب و ممهور به مهر و امضاء طرفین باشد.

نکات مهم از مقررات نمایشگاه که به تأیید و امضاء شرکت کننده محترم رسیده است:

  • با توجه به محدودیت های سالن ها از جهت انطباق با درخواست کلیه شرکت کنندگان اختیار کامل جانمایی با برگزار کننده بوده و تحویل در خواست های سه بر و جزیره بر اساس اولویت ثبت نام و مشروط به وجود امکانات جانمایی در سالن خواهد بود. در غیر اینصورت به جای غرفه های سه بر و جزیره غرفه عادی تحویل مشارکت کنندگان خواهد گردید.
  • مشارکت کنندگان داخلی مجاز به نمایش کالا و محصولات خارجی و یا استفاده از پوستر و نام شرکت خارجی نمی باشند. در صورت عدم رعایت این نکته، شرکت کننده ملزم به پرداخت اجاره بها غرفه بصورت ارزی بر اساس تعرفه شرکت کنندگان خارجی خواهد بود.
  • مشارکت کننده ملزم به جمع آوری غرفه تخصیصی و خروج کالای خود از غرفه و محوطه نمایشگاه حداکثر 2 روز پس از خاتمه نمایشگاه می باشد. در غیر اینصورت مسئولیت حفظ و نگهداری کالا به عهده برگزار کننده نخواهد بود. هر گونه فعل و انفعالاتی بر روی غرفه های پیش ساخته انجام گیرد، شرکت کننده موظف به جبران خسارت وارده خواهد بود. انجام هر گونه تغییرات اضافی در غرفه سازی مستلزم پرداخت هزینه آن می باشد.
  • مشارکت در این نمایشگاه تابع مقررات و شرایط عمومی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
  • رعایت حجاب و شئونات اسلامی الزامی است.

اینجانب --------------------------- نماینده شرکت ---------------------------------- با اطلاع کامل و پذیرش مقررات و شرایط عمومی شرکت نمایشگاههای بین المللی ایران به شرح فوق ثبت نام می نمایم.
مهر و امضا:                                                                                    تاریخ:


از آنجا که امضا و پذیرش مقررات نمایشگاه برای کلیه شرکت کنندگان الزامی است، لذا فایل مقررات نمایشگاه را از اینجا دریافت نموده و پس از مطالعه، نسخه مهر و امضا شده صفحه آخر آن را به ستاد برگزاری ارسال نمایید.

 

توصیه هایی برای مصرف سوخت کمتر

صرفه جویی در مصرف انرژی و تغییر عادت نادرست مصرف بی رویه٬ به تدریج جای خود را در میان اقشار مختلف باز می کند. آندره گونتر در مقاله ای با عنوان چگونه برای بنزین پول کمتری بپردازیم ۲۹ توصیه برای تغییر در عادات رانندگی به منظور مصرف کمتر سوخت ارائه کرده است. جادی در وبلاگ خود٬ بخش هایی از این مقاله را ترجمه کرده است و چنین می نویسد:

در مقاله اصلی ۲۹ توصیه است ولی بعضی هاش زیادی آمریکایی هستند: مثلا اینکه صبر کنید قیمت سوخت بیاد پایین و اون وقت بنزین بزنید یا اینکه ماشین گازوئیلی استفاده کنید و … شماره اونها رو جا انداخته ام تا بدونید و اگر علاقمند شدید، به اصل مقاله رجوع کنید.

۱. معقول ترمز کنید - از فیزیک می دونیم که نیرو برابر است با شتاب ضربدر جرم. این شتاب است که باعث می شه ماشین مجبور بشه بنزین بیشتری بسوزونه. سعی کنید با سرعتی بروید که نیاز به ترمز دائمی و شتاب گرفتن دوباره نداشته باشید. سرعت ثابت دوست سوخت شما است.

۲. دوگانه سوز - شکی نیست. البته تا وقتی در تمام کشور ایستگاه گاز درست نشه و باک گاز وارد نکنند یا نسازند، غیر کاربردی است (:

۳. کولرها خاموش - مشخصا اگر هوا خیلی گرم بود قرار نیست به خاطر بنزین خودتان را به کشتن بدهید ولی خوب است بدانید که کولر مقدار زیادی سوخت مصرف می کند. بهتر است ماشین را در سایه پارک کنید تا در شروع رانندگی بدون کولر هم زندگی تان بگذرد. اگر هم کولر را روشن کردید، کافی است AC را مثلا پنج دقیقه قبل از رسیدن به مقصد خاموش کنید تا بیخودی کار نکند.

۴. دنده - دنده دستی بهتر از دنده اتوماتیک است. برای بهینه کردن مصرف سوخت، در دور موتور کم، دنده را بالا ببرید. صبر نکنید «دور موتور پر کند» تا به دنده بالاتر بروید؛ بهینه بودن مصرف سوخت، معکوس مسابقات اتوموبیلرانی است (: البته وقتی می گوییم RPM پایین یعنی یک حد معقول. نه اینکه در سرعت ۳۰ کیلومتر به دنده سه بروید و مجبور باشید تخته گاز بگیرید تا ماشین خاموش نشود (:

۸. وزن ماشین را کم کنید - کتاب اضافه در صندوق دارید؟ به نظرتان رسیده خوب است یک بیست لیتری پر از آب همیشه در ماشین باشد؟ فراموش که نکرده اید ؟ نیرو برابر است با جرم ضربدر شتاب. جرم را کم کنید تا توان کمتری مصرف کنید. البته جو نگریدتان! لاستیک زاپاس را بگذارید در صندوق بماند.

۹. ماشین را خاموش کنید - روشن کردن ماشین بنزین زیادی نمی برد ولی روشن ماندن آن بنزین کمی را دائما مصرف می کند. در ماشین های معمول اگر قرار است بیشتر از یک دقیقه ماشین را در جا نگه دارید، از نظر بنزین به صرفه است که ماشین را خاموش کنید.

۱۰. آرام رانندگی کنید - بعله ! دوست داشتنی نیست ولی به صرفه است. سرعت بالا باعث می شود مجبور شوید بیشتر ترمز کنید و این انرژی را به هدر می دهد و از آن بدتر اکثر ماشین ها در بالاترین سرعت های ممکن شان بدترین راندمان را دارند. اگر با پراید دارید بیشتر از ۱۴۰ تا می روید، عملا دارید بنزین را در موتور آتش می زنید (:

۱۲. پنجره ها بسته - چه باور بکنید چه نکنید، باز کردن پنجره ها بخصوص در سرعت های بالا، باعث تلاطم در ماشین و حرکت غیر روان می شود. دقیقا مشخص نیست که در سرعت های بالا روشن بودن کولر بدتر است یا بازبودن پنجره ها ولی پیشنهاد می کنم در سرعت های خیلی بالا، کولر را به پنجره ترجیح بدهید. در عین حال فراموش نکنید که می توانید فن ماشین را روشن کنید تا هوای بیرون را در داخل ماشین بچرخاند بدون اینکه AC کولر به کار افتاده باشد.

۱۵. مسیرهای بهتری را انتخاب کنید - مسیر بهتر الزاما کوتاه تر نیست. ترافیک برای بنزین بد است. سعی کنید از مسیرهای روان حرکت کنید که چراغ و ترافیک کمتری داشته باشد. به عبارت دیگر بهتر است اصولا در تهران رانندگی نکنید (:

۱۶. چرخ ها را باد کنید - وقتی چرخ ها باد بیشتری داشته باشند، اصطکاک کمتری با جاده ایجاد می کنند. اینکار باعث کاهش مصرف سوخت می شود. البته فراموش نکنید که قرار نیست ماشین را روی چهار تا بادکنک راه ببرید! شاید بهتر بود می نوشتم: باد چرخ ها را درست تنظیم کنید.

۱۷. اگر لازم نیست از یخ شکن استفاده نکنید - به دلیل اصطکاک بیشتر. یخ شکن، بنزین را می خورد.

۱۸. ماشین کوچکتر، کم مصرف تر است - منطقا دیگر جریان جرم و شتاب و نیرو را همیشه به یاد دارید. ماشین کوچکتر یعنی جرم کمتر و به شکل مستقیم یعنی مصرف کمتر.

۱۹. تلاطم باد دور ماشین را کم کنید - لازم نیست حتما باربند یا اسکی بند داشته باشید. اینها را که باز کنید، مصرف سوخت هم کمتر می شود.

۲۱. از روغن موتور مناسب استفاده کنید - اگر درجه روغن موتور با ماشین شما هماهنگ نباشد، اصطکاک درونی موتور بالا می رود. از روغن مناسب استفاده کنید.

۲۲. موتور را تنظیم کنید - تنظیم موتور ارزان است. البته اگر مثل آخرین بار من،‌ پیش یک مکانیک دزد نروید (: فکر می کنم یک آدم حسابی با حدود دو سه هزار تومان موتور شما را تنظیم کند. البته مطمئن نیستم.

۲۳. فیلتر هوا را عوض کنید - اگر فیلتر هوا کثیف باشد، نسبت اختلاط اکسیژن و بنزین به هم می خورد و این یعنی بد کار کردن موتور.

۲۴. چراغ ها را خاموش کنید - ما که نه ولی اروپایی ها گاهی در روز هم با چراغ روشن حرکت می کنند. مصرف برق اضافه یعنی اینکه موتور باید برق بیشتری تولید کند و برای اینکار چاره ای ندارد به جز سوزاندن بنزین بیشتر.

۲۵. تک سرنشین نباشید - اگر همسایه هم نزدیک محل کار شما کار می کند،‌ یک روز در میان با هم بروید (:

۲۶. سفرها را یکی کنید - میوه را در برگشتن از سر کار بخرید نه بعد از برگشتن از سر کار. البته اگر هر دو را با ماشین انجام می دهید.