اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

به مصرف بی رویه انرژی ارزان پایان دهیم.

کل منابع عمومی دولت طبق بودجه سال 86 حدود 74 میلیارد دلار است. بنزین اگر به روال گذشته تهیه و توزیع شود، یک دهم این منابع را می بلعد. چرا دولت باید برای عدم صرفه جویی در مصرف انرژی٬ به شهرنشینان جایزه بدهد و سوخت را با قیمت یارانه ای در اختیارشان بگذارد؟ جرا باید ۵۲ سنت بابت هر لیتر بنزین وارداتی ارز از کشور خارج شود و 1500 ریال هم برای حمل و نقل آن به نقاط مختلف کشور هزینه شود٬ و آنگاه به صورت فعلی در باک ماشین من و شما ریخته شود؟

اگر ما هم مثل مردم دیگر کشورها قرار بود هزینه ها را از جیب خودمان پرداخت کنیم٬ و در عین حال قصد داشتیم بنزین را همچنان با قیمت های فعلی تهیه کنیم٬ آنگاه می شد دولت از حقوق هریک از کارمندان خود٬ ماهانه ۱۸۰ هزار تومان کسر کند تا هزینه بنزین کشور تامین شود! یا مجلس به عنوان نماینده ملت می توانست از هر خانواده  ایرانی (متوسط 4 نفر) ، ماهانه 33250 تومان برای تهیه رقم بنزین دریافت کند!

طبعاْ هیچکس به چنین اقداماتی رضایت نمی دهد و آن را غیر منطقی می داند. اما مگر وقتی درآمد کشور صرف تامین بنزین رایگان می شود٬ به همین معنی نیست؟ مگر دولت و مجلس برای این مخارج از بودجه کشور که به همه مردم تعلق دارد هزینه نمی کنند؟ پس چگونه است که برخی٬ در استدلال خود به بهانه کمبود درآمد مردم و با عنوان کردن درآمد ریالی و هزینه دلاری٬ خواستار ادامه پرداخت یارانه انرژی می شوند؟

به نوشته روزنامه آمریکایی "بوستون گلوب"٬ ایران هم‌اکنون معادل یک چهارم کل درآمد خود را صرفا بابت یارانه انرژی و بویژه بنزین می‌پردازد. تحلیلگران معتقدند با توجه به رشد سالانه ده درصدی مصرف بنزین٬ ۱۲ سال دیگر کشور ما یا صادرات نفت نخواهد داشت و همه نفت استخراج شده را در کشور مصرف خواهند کرد و یا تمام درآمد نفت را باید خرج واردات بنزین کند.

جالب است که همه می پذیریم وضعیت فعلی با قاچاق مواد سوختی به ویژه بنزین همراه است٬ اما گاه به دلیل نارضایتی در موارد برحق٬ با کاهش یارانه سوخت و مصرف بی رویه انرژی هم مخالفت می کنیم! حتی برخی از نمایندگان محترم٬ برای آن که در انتخابات آتی آرای خود را از دست ندهند٬ این خواست غیرمنطقی را افشا نمی کنند و با آن مقابله نمی نمایند.

چه با تصمیمات و عملکرد دولت و مجلس موافق باشیم و چه مخالف٬ باید به صراحت بگوییم که ادامه مصرف بی رویه انرژی ارزان٬ خیانت به مردم محروم٬ روستائیان٬ حاشیه نشینان و نسلهای آینده است.

در حاشیه٬ آمار متفاوتی که سه تن از نمایندگان محترم مجلس در مورد میزان واردات بنزین ذکر کرده اند٬ بیان می شود:

محمد رضا باهنر : در سال گذشته پنج میلیارد دلار بنزین وارد شده ... در صورتی که بنزین سهمیه بندی نمی‌شد، امسال می‌بایست هفت میلیارد دلار بنزین وارد ... شود.

محمد رضا آشتیانی: این که سالی شش میلیارد تومان بنزین وارد کنیم، ضربات زیادی را به اقتصاد کشور وارد می‌سازد.

غلامرضا مصباحی مقدم: آیا شایسته‌است ‪ ۷/۵میلیارد دلار بنزین وارد کنیم... ؟

مسلماً در نقل ارقام اشتباهی صورت گرفته است زیرا تفاوت ۶ میلیارد تومان با ۵/۷ میلیارد دلار بسیار زیاد است. اما به هرحال لازم است ارقام دقیق تولید و واردات بنزین با میزان مصرف کنترل شود تا دست اسرافکاران٬ سودجویان و قاچاقچیان از منابعی که به همگان تعلق دارد کوتاه شود. ادامه وضعیت فعلی قبل از همه به سود قاچاقچیانی است که گاه گفته می شود "از بهای بازار برای صادرات بنزین به کشورهای همسایه سوء استفاده کرده و سالانه یک میلیارد دلار سوبسید غیرقانونی از دولت گرفته اند" ٬ و گاه از این هم وحشتناکتر٬ افشا می شود که "برخی نه تنها در مرز بلکه از داخل شهرها ، بنزین را به صورت غیرقانونی تجارت می‌کردند"!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد