اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

وزیر نیرو : ایران به عراق یک خط اعتباری می‌دهد

"پرویز فتاح " وزیر نیرو جمهوری اسلامی ، از امضای قرارداد میان ایران و عراق برای تخصیص یک خط اعتباری به عراق خبر داد.
به گزارش ایرنا٬ فتاح روز سه‌شنبه پس از دیدار وزیر دارایی عراق در جمع خبرنگاران گفت : بر اساس توافقنامه‌ای که امروز میان وزیر دارایی عراق و وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران امضا می‌شود، ایران یک خط اعتباری به عراق اختصاص می‌دهد. وی افزود: بخشی از این خط اعتباری برای کمک به امور نیروگاهی در کشور عراق مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وی تصریح کرد، در دیدار امروز خود با وزیر دارایی عراق توافقهای قبلی میان دو کشور مرور و از وزیر برق عراق نیز دعوت شد که برای پیگیری زمینه های مشترک همکاری که قبلا در سفر وزیر نیروی ایران به این کشور مطرح شده بود، به ایران بیاید.

فتاح درباره صدور برق به عراق گفت: ایران با در نظر گرفتن اولویت تامین برق و نیاز داخلی کشور حدود ‪ ۱۰۰۰‬مگاوات برق به عراق صادر خواهد کرد. وی درباره نحوه صدور این میزان انرژی برق گفت: حدود ‪ ۵۰۰‬مگاوات از این برق صادراتی از طریق خط کرمانشاه- دیاله- بغداد، ‪ ۲۰۰‬مگاوات از طریق خط سرپل ‌ذهاب خانقین و ‪ ۳۰۰‬مگاوات از طریق خط عابلان - حارثه قابل انتقال خواهد بود.

فتاح افزود: در زمان حاضر هم روزانه ‪ ۱۵۰‬مگاوات برق به عراق صادر می‌شود که در حال نصب مخازن جدید برای افزایش این میزان ظرفیت صدور به ‪۱۸۰‬ مگاوات هستیم. وزیر نیرو محدودیت خطوط انتقال برق در عراق را یکی از مشکلات صدور برق ایران به این کشور ذکر کرد و افزود: خطوط انتقال برق ایران در غرب کشور باید پاکسازی شود اما خطوط انتقال انرژی الکتریکی که در جنوب کشور در حال ساخت است، پیشرفت خوبی داشته‌اند. وی پیش بینی کرد، این خطوط انتقال برق زودتر از موعد تعیین شده به بهره‌برداری برسد و برای انتقال برق به عراق مورد استفاده قرار گیرد.

فتاح یادآور شد : مراسم کلنگ زنی خط پرظرفیت کرمانشاه- دیاله در سفر اخیر هیات دولت به کرمانشاه انجام شد و قرار است پنج پیمانکار با اجرای این طرح به روند احداث این خط شتاب دهند. وی تصریح کرد،از چهار ماه قبل خط انتقال برق "پنجوین" نیز آماده بهره‌برداری است ولی به دلیل نبود خطوط انتقال برق در این نقاط مرزی در کشور عراق امکان صدور برق وجود ندارد. وی گفت: در منطقه مرزی "حاج عمران" نیز روستاهای مرزی عراق برقدار شده و قرار است این خط انتقال انرژی الکتریکی تا "چوان مصطفی" و "اربیل" در خاک عراق ادامه پیدا کند.

وزیر امور دارایی عراق نیز با تاکید بر ضرورت گسترش روابط دو کشور گفت: راهبرد جدید دولت عراق احداث یک نیروگاه در هر استان این کشور است و کمکهای ایران نیز نقش موثری در اجرای این برنامه ایفا خواهد کرد. "باقرالبیان جبرالزبیدی" تصریح کرد، ایران قرار است برای بهبود وضعیت برق عراق دو نیروگاه در این کشور احداث کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد