اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

اخبار فناوری صنعت آب و برق

تازه ترین خبرها درباره پیشرفت های علمی - فنی٬ پژوهش ها٬همایش ها و ... انرژی و صنعت آب و برق

نظام جامع آموزش کارکنان وزارت‌نیرو

همچنانکه دیدیم ٬ در مقدمه تقویم آموزشهای کوتاه مدت تخصصی موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی صنعت آب و برق برای سال ۱۳۸۶ گفته شده بود که سه سال بعد از ابلاغ نظام جامع آموزش کارکنان وزارت‌نیرو ٬ هنوز دوره های شغلی - اختصاصی اجرا نشده است. این امید و انتظار مطرح شده است تا در سال ۸۶ ٬ تنها به دوره های توجیهی و عمومی اکتفا نشود و به دوره های تخصصی٬ که تدوین آنها سخت تر اما تاثیر آنها بیشتر است٬ در مجموعه آموزشهای وزارت نیرو اهمیت بیشتری داده شود.

اما این نظام جامع که در پایان سال ۸۲ و در زمان وزارت جناب آقای مهندس بیطرف ابلاغ شده بود٬ مزایای بسیاری دارد که برخی از آنها به شرح زیر است:

۱- ارتقاء دانش و مهارت فرد

۲- دریافت یک ماه حقوق و مزایا به عنوان پاداش

۳- تسریع در ارتقاء رتبه و افزایش حقوق

۴- اخذ گواهینامه های معادل با مقاطع تحصیلی

مستندات مربوطه در تقویم آموزشهای کوتاه مدت تخصصی موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی صنعت آب و برق برای سال ۱۳۸۶ ٬ به شرح زیر منتشر شده است:

نظام جامع آموزش کارکنان وزارت‌نیرو

(موضوع بخشنامه شماره 100/50/4622 مورخه 27/12/82)

 

مقدمه:

       باستناد ماده 1 قانون تأسیس وزارت‌نیرو و در اجرای ماده 150 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده 8 آیین‌نامه اجرایی آن و در راستای برنامه‌های وزارت‌نیرو در گسترش آموزش در صنعت آب، برق و فاضلاب و ایجاد سازوکارهای انگیزشی برای ترغیب کارکنان جهت شرکت در دوره‌های مربوطه، بدینوسیله نظام جدید آموزش دوره‌های شغلی اختصاصی ابلاغ می‌گردد.

 

1- اهداف:

الف) ارتقاء سطح معلومات و مهارتهای شغلی کارکنان و متناسب ساختن اطلاعات و توانائیهای آنان با وظایف پست مورد تصدی منطبق با پیشرفتهای دانش و فن‌آوری در زمینه مربوطه.

ب)   آماده ساختن کارکنان برای پذیرش مسئولیتهای جدید.

ج)    بهره‌مندی مطلوب از منابع انسانی موجود جهت ارائه خدمات مناسبتر و اصلاح ساختار نیروی انسانی.

 

2- محدوده اجرا:

       نظام جدید آموزش دوره‌های شغلی اختصاصی در کلیه شرکتهای مادر تخصصی و شرکتهای زیر مجموعه آنها، دانشکده صنعت آب و برق، پژوهشگاه‌ نیرو، مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی صنعت آب و برق، مؤسسه تحقیقات آب و آموزشکده فنی صنعت آب و برق خوزستان قابل اجرا خواهد بود.

 

 

3- مسئولیت اجرا:

       مسئولیت اجرای این نظام در شرکتهای مادرتخصصی و زیر مجموعه بر عهده مدیر عامل، در مراکز آموزشی و پژوهشی وزارت‌نیرو بعهده رئیس مرکز و در حوزه ستادی وزارت‌نیرو به عهده معاونت حقوقی، امور مجلس و پشتیبانی می‌باشد. مسئولیت صدور مجوز برگزاری دوره‌ها، ارزیابی و نظارت بر کل آموزشها و حسن اجرای آن به عهده دفتر آموزش و مسئولیت نظارت بر کلیه امور مربوط به نظام پرداخت حقوق و مزایای کارکنان به عهده دفتر نیروی انسانی و نظام پرداخت معاونت تحقیقات و منابع انسانی می‌باشد.

 

4- اصول و ساختار:

1-4-    تعاریف:

1-11-4-    آموزش دوره‌های شغلی اختصاصی به آموزشهایی اطلاق می‌گردد که توانمندیهای مورد نیاز مشاغل را در شاغلین ایجاد می‌کند.

2-11-4-   مراکز مجری شامل مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دارای مجوز اجرا از دفتر آموزش معاونت تحقیقات و منابع انسانی وزارت‌نیرو می‌باشد.

 

2-4-    زمان برگزاری دوره:

       زمان برگزاری دوره‌ها از بدو استخدام و در طول خدمت مستخدم با رعایت تقدم شرایط احراز شغل می‌باشد. 

 

3-4-    نوع دوره:

انواع دوره‌های شغلی اختصاصی، مشمول نظام جدید آموزش عبارتند از:

1-11-4-    دوره‌های پیش‌بینی شده در شرایط احراز مشاغل.

2-11-4-    دوره‌های پیش‌بینی شده براساس نتایج ارزشیابی کارکنان.

3-11-4-    دوره‌های طرح‌های رشد و ارتقاء.

4-11-4-    دوره‌های اختصاصی.

5-11-4-    دوره‌های غیر رسمی.

 

4-4-    شیوه ارائه و نحوه برگزاری دوره:

       دوره‌های شغلی اختصاصی، مشمول نظام جدید آموزش حسب نوع درس به صورت نظری یا عملی یا نظری - عملی اجرا می‌شود و نحوه برگزاری آن نیز به دو صورت حضوری در مراکز مجری و غیرحضوری زیر نظر این مراکز خواهد بود.

 

5-4-    مدت و محتوای دوره:

       مدت دوره‌های شغلی اختصاصی براساس نوع و میزان محتوای آموزشی مشخص می‌گردد. مدت و محتوای دوره با پیشنهاد شرکتهای مادر تخصصی یا مراکز آموزشی و تأیید دفتر آموزش وزارت‌نیرو تعیین می‌گردد.

 

6-4-    ملاک موفقیت در دوره:

       در دروس نظری کسب نمره قبولی از آزمونی که در پایان دوره توسط مراکز مجری به عمل می‌آید و در سایر دروس حسب نظر مجری دوره خواهد بود.

 

7-4-    نظارت و ارزیابی:

       ارزیابی آموزشی و نظارت بر حسن اجرای دوره‌های شغلی اختصاصی مطابق بند 3 این دستورالعمل توسط دفتر آموزش معاونت تحقیقات و منابع انسانی وزارت‌نیرو با توجه به نظام نامه ارزیابی و سایر دستورالعمل‌های مرتبط که متعاقباً ابلاغ خواهد شد، انجام می‌پذیرد.

 

8-4-    شناسنامه‌های آموزشی:

       فرم خام شناسنامه آموزشی کارکنان وزارت‌نیرو که شامل اطلاعات پرسنلی کارکنان، عناوین دوره‌های آموزشی، عناوین پیشنهادهای جدید، ابتکارات، تألیفات و ترجمه‌ها و ... بوده پیوست می‌باشد (پیوست شماره 1). اطلاعات این شناسنامه مبنای صدور گواهینامه‌های مندرج در این نظام خواهد بود.

9-4-    گواهینامه‌های آموزشی:

       گواهینامه‌های آموزشی در این نظام شامل دو نوع به شرح ذیل می‌باشند:

1-11-4- گواهینامه‌ای که در پایان هر یک از دوره‌ها یا پودمانهای آموزشی کوتاه‌مدت به شرکت کنندگانی که در آزمون آن دوره یا پودمان موفق شده‌اند، اعطا می‌گردد. این گواهینامه توسط مراکز آموزشی که دوره یا پودمان آموزشی را برگزار می‌کنند به فراگیران اعطا گردیده و به گواهینامه نوع اول موسوم است.

2-11-4- گواهینامه‌ای که از نظر استخدامی با یکی از مقاطع تحصیلی همتراز می‌گردد و به گواهینامه‌ای اطلاق می‌شود که فرد پس از طی مجموعه‌ای از دوره‌ها یا پودمانهای آموزشی مرتبط با در نظر گرفتن حد نصاب ساعت آموزشی مورد نیاز و پس از بررسی و تأیید دفتر آموزش معاونت تحقیقات و منابع انسانی وزارت‌نیرو و مراجع ذیصلاح به فراگیران اعطا می‌گردد. این گواهینامه‌ها نوع دوم موسوم است شامل انواع ذیل است:

1-2-9-4-     گواهینامه مهارتی:

       این گواهینامه به آن دسته از آموزشهایی تعلق می‌گیرد که عمدتاً معطوف به فعالیتهای علمی - عملی بوده و به منظور ارتقاء سطح توانمدیهای حرفه‌ای کارکنان برگزار می‌شود و شامل کلیه دوره‌های آموزشی مقاطع کاردانی غیر رسمی وزارت‌نیرو، طرحهای رشد و ارتقاء تکنیسینی و کمک کارشناسی وزارت‌نیرو نیز می‌باشد.

2-2-9-4-     گواهینامه تخصصی:

       این گواهینامه به آن دسته از آموزشهایی تعلق می‌گیرد که عمدتاً معطوف به اصول و مبانی نظری و تخصصی شغل بوده و نیازهای تخصصی و نظری مشاغل را برآورده می‌سازد. برنامه آموزشی این دوره‌ها متعاقباً اعلام می‌گردد و شامل کلیه دوره‌های آموزشی مقاطع کاردانی و کارشناسی غیر رسمی، دوره‌های اختصاصی وزارت‌نیرو و همچنین طرح رشد و ارتقاء جهت فوق دیپلم‌ها است که مطابق ضوابط مراجع ذیربط به صورت پودمان برنامه‌ریزی و تنظیم شده و در طول خدمت کارکنان ارائه می‌شود.  

3-2-9-4-     گواهینامه تخصصی و پژوهشی:

       این گواهینامه به آن دسته از آموزشهایی تعلق می‌گیرد که علاوه بر توجه به اصول و مبانی نظری و عملی مشاغل، اصول و مبانی پژوهش در مشاغل را نیز به فراگیران آموزش می‌دهد.

       در این راستا کلیه برنامه‌های آموزشی کارشناسی ارشد بلندمدت غیر رسمی، طرحهای رد و ارتقاء کارشناسی و دوره‌های اختصاصی در این قالب قابل اجراء می‌باشند.

 

10-4-    ساز و کار اخذ گواهینامه:

1-10-4- گواهینامه مهارتی:

شرایط لازم برای اخذ گواهینامه مهارتی:

الف) دارا بودن مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه

ب)  طی 1200 ساعت آموزش بطوریکه حداقل 3/2 آموزشها در زمینه آموزشهای شغلی باشد. 

2-10-4- گواهینامه تخصصی:

شرایط لازم برای اخذ گواهینامه تخصصی:

الف) دارا بودن مدرک تحصیلی کاردانی (فوق دیپلم)

ب)  طی 1000 ساعت آموزش بطوریکه حداقل 4/3 آموزشها در زمینه آموزشهای شغلی اختصاصی یا بهبود مدیریت باشد. 

3-10-4- گواهینامه تخصصی - پژوهشی:

شرایط لازم برای اخذ گواهینامه‌های تخصصی - پژوهشی:

الف) دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی (لیسانس)

ب)  طی 800 ساعت آموزش بطوریکه حداقل 4/3 آموزشها در زمینه آموزشهای شغلی اختصاصی یا بهبود مدیریت باشد.

ج)  انجام یک طرح تحقیقی در زمینه شغل مورد تصدی معادل 100 ساعت آموزش

تبصره 1:  ارائه پیشنهادهای جدید، ابتکارات و تألیف و ترجمه کتب و مقالات و هرگونه کار پژوهشی که موجب افزایش بهره‌وری کار و بهبود عملکرد فردی و سازمانی گردد. حداکثر می‌تواند معادل 200 ساعت آموزش در صدور گواهینامه‌های موضوع ماده 10-4 برای فرد در نظر گرفته شود. ضوابط ذیربط به همراه ضوابط مربوط به نحوه صدور گواهینامه‌ها توسط دفتر آموزش معاونت تحقیقات و منابع انسانی متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

11-4-    سازوکار انگیزشی:

1-11-4- برخورداری از یک ماه حقوق و فوق‌العاده شغل به ازای طی هر 176 ساعت آموزش (به استناد تصویبنامه شماره 31337/ت23511هـ مورخ 19/7/1379 هیأت وزیران) از مزایای استفاده از این نظام خواهد بود. استفاده از این مزایا فقط یک بار در سال مجاز است و اگر شاغل بیش از 176 ساعت را در یک سال طی کند فقط از یک ماه حقوق و مزایا بهره‌مند می‌شود و چنانچه مجموع دوره‌های طی شده در طول چند سال (بیش از یکسال) به 176 ساعت برسد می‌تواند در زمان رسیدن به این حد نصاب از مزایای مذکور بهره‌مند شود.

2-11-4- برخورداری از یکسال تعجیل در ارتقاء رتبه، به ازاء هر 176 ساعت آموزش (به استناد بخشنامه شماره 29808/4.ط مورخ 29/2/1381 موضوع ابلاغ مصوبه جلسه مورخ 26/1/1381 شورای امور اداری و استخدامی کشور و بخشنامه شماره 82025/4.ط مورخ 8/5/1381 معاونت امور مدیریت و منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور) از مزایای دیگر استفاده از این نظام خواهد بود.

3-11-4- با دارندگان گواهینامه‌های مهارتی، تخصصی و تخصصی پژوهشی که کلیه الزامات این نظام را رعایت نموده و گواهی آنها به تأیید مراجع ذیصلاح رسیده باشد از نظر ارتقاء رتبه و سایر مزایای استخدامی مترتب، به ترتیب مشابه دارندگان مدارک تحصیلی کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد (فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس) رفتار می‌گردد و در این حالت موضوع تعجیل منتفی می‌گردد. با ابلاغ این نظام برگزاری و شرکت در هرگونه دوره بلندمدت با مدارک داخلی یا معادل خارج از این نظام ممنوع می‌باشد.

تبصره 2: اعطای همزمان یک سال تعجیل در رتبه و یک ماه حقوق و فوق‌العاده شغل در ازای طی هر 176 ساعت آموزش مصوب، هر سال فقط یک بار امکان‌پذیر می‌باشد.

تبصره 3: هر کدام از کارکنان وزارت‌نیرو در طول خدمت می‌توانند صرفاً یکی از گواهینامه‌های فوق‌الذکر را دریافت و در یک سطح تحصیلی بالاتر همتراز شوند.

تبصره 4: کلیه امتیازات آموزشی قبلی، ملحوظ شده در نظام پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، کمافی‌السابق برقرار بوده و اعطای آن مغایر با ماده 11-4 نمی‌باشد.

 

                                                            حبیب‌اله بیطرف

                                                                وزیر نیرو

سیستم جدید تصفیه آب (ترجمه فرانک فراهانی جم)

فرانک فراهانی جم نوشته زیر را از منبع Sciencedaily برای جام جم ترجمه کرده است:

مهندسین ، سیستم جدیدی را طراحی کرده اند که با استفاده از روش ساده ای برای تصفیه آب می تواند عوامل میکروبی موجود در نمونه های جمع آوری شده از طوفان کاترینا را به طور کامل و صددرصد حذف کند.
در این روش از رزین ، مس و آب اکسیژنه برای تصفیه آب آلوده استفاده می شود که در مقایسه با روشهای موجود ، ایمن تر ، کم هزینه تر و ساده تر است و می تواند گروه وسیعی از مواد شیمیایی سمی را در هم شکند. اگرچه این روش می تواند آلودگی های آب را از میان ببرد ؛ اما این آب قابل آشامیدن نخواهد بود. ویژگی بسیار مهم و حیاتی این روش محدود کردن گسترش بیماری در مناطق خسارت دیده سطح جهان خواهد بود. پس از فاجعه طوفان کاترینا دانشمندان در تلاش بوده اند از راههای مختلف حفاظت از منابع مختلف را هنگام مواجهه با چنین شرایط مشابهی تضمین کنند. بنابراین باید پیش از تماس آب جاری شده در سطح منطقه خسارت دیده با انسان و انتقال آن به منابع طبیعی آب زیرزمینی ، روش مناسبی را برای گندزدایی و ضدعفونی آب در نظر بگیریم.
سیستم جدیدی که برای تصفیه آب از سوی محققان ارائه و بررسی شده ، بسیار ساده است. یک صفحه پلیمری شامل رزین و مس در جریان آب آلوده انداخته می شود ، با اضافه کردن آب اکسیژنه ، رادیکال های آزاد روی این صفحه پلیمری ایجاد می شود. رادیکال های آزاد در مجاورت این صفحه باقی مانده و در آنجا با باکتری ها تماس برقرار کرده و آنها را منهدم می کنند. محققان در تلاش هستند مس موجود در آب تصفیه شده نهایی را کاهش دهند و اثر سیستم را نیز بر سموم شیمیایی افزایش دهند. آنها پیش بینی می کنند در 5 تا 7 سال آینده بتوان از این سیستم در مواقع اضطرای استفاده کرد. در این فرایند یک مکانیسم شیمیایی قدیمی مبنای کار واقع شده که در این مکانیسم کاتالیزورهای فلزی باعث ایجاد مقدار زیادی رادیکال آزاد در آب اکسیژنه می شود.
رادیکال های آزاد اتمها یا مولکول هایی هستند که دارای الکترون اضافی است و تمایل شدیدی برای اشتراک گذاشتن این الکترون اضافی دارند. این رادیکال های آزاد شریک خود را با جداکردن آن از اتم مجاور به دست می آورند و درنتیجه به هدف یا طعمه آسیب می رسانند. حجم بالای رادیکال های آزاد می تواند باعث تخریب سموم شیمیایی ، مرگ باکتریها و ایجاد خسارت جبران ناپذیر در غشای سلولی یک میکروارگانیسم شود.با کاربرد این روش در فاضلاب های صنعتی می توان تمام باکتری های موجود در این منابع را در 15 دقیقه از میان ببریم.
در نمونه های آب آلوده با غلظت بالای باکتری های موجود ، در شرایط آزمایشگاهی می توان حداقل 99 درصد باکتری های موجود در نمونه را به روش مشابه در مدت زمان 90 دقیقه از بین ببریم و به آب تصفیه شده عاری از هر نوع آلودگی میکروبی دست یابیم.

خاورمیانه و آفریقا نیازمند اصلاحات در مصرف منابع آب است

بانک جهانی روز یک‌شنبه اعلام کرد دولتهای کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا باید بهبود مصرف منابع آب خود را تسریع کنند و هشدار داد که آب در دسترس برای هر فرد در این ناحیه تا سال ‪ ۲۰۵۰‬به نصف میزان فعلی آن کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در گزارش جدید بانک جهانی اعلام شده‌است که برخی کشورهای منطقه از هم‌اکنون با بحران آب مواجه شده‌اند که این وضعیت در صورت عدم اجرا شدن اصلاحات اساسی، وخیم‌تر خواهد شد.

در این گزارش ذکر شده‌است که شهرهای منطقه در آینده برای تامین آب آشامیدنی خود بیشتر و بیشتر به فرایند پر هزینه نمک زدایی آب دریا وابسته خواهند شد و در دوران خشکسالی به میزان بیشتری به تامین اضطراری آب با کمک تانکرها وابسته خواهند بود.

شمال آفریقا و خاورمیانه هم‌اکنون یکی از فقیرترین نقاط جهان از لحاظ برخورداری از منابع آب است و استفاده از منابع تجدیدشدنی آب در این منطقه از تمامی نقاط دیگر جهان بیشتر است.

در گزارش بانک جهانی اعلام شده‌است که کمبود آب تاثیر کوتاه مدت و نیز بلند مدت بر رشد اقتصادی و میزان فقر موجود در ناحیه خواهد داشت و سبب تشدید درگیری‌های اجتماعی درون و مابین جوامع خواهد شد و فشار بیشتری را نیز بر بودجه‌های عمومی کشورهای منطقه وارد خواهد کرد.

هم‌اکنون یک نفر از هر سه نفر در جهان در نقاط کم آب زندگی می‌کنند.

در آفریقای شمالی و خاورمیانه، رهبران کشورها بارها هشدار داده‌اند کمبود آب مرتبط با افزایش جمعیت و نیز تغییرات آب و هوایی می‌تواند در آینده مشکلات زیادی را بوجود آورد.

"جولیا باکنال" کارشناس منابع بانک جهانی اعلام کرد همه این موارد نشان می‌دهند منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی در آینده مجبور می‌شود از منابع آب محدودتر، برداشت بیشتری داشته باشد.

بانک جهانی در گزارش خود مجموعه‌ای از تغییرات فنی و سیاسی را برای مصرف منابع آب در این منطقه پیشنهاد کرده‌است که از جمله آنها می‌توان به کاهش نشتی‌های آب، اصلاح زیرساختهای فاضلاب و نیز اصلاح آبیاری کشاورزی اشاره کرد. به گفته بانک جهانی، تامین‌کنندگان آب در کشورهای این منطقه باید از لحاظ اقتصادی از دولتها مستقل باشند و قوانین محیط زیستی جدید باید در کشورهای منطقه اعمال شوند.

در گزارش بانک جهانی عنوان شده‌است که افزایش تجارت محصولات کشاورزی، اصلاحات در بانکداری و خدمات بیمه و توسعه مخابرات و اینترنت می‌تواند نقش مهمی در بهبود مصرف منابع آبی داشته باشند. بانک جهانی همچنین اعلام کرده‌است که دولتهای منطقه و سازمانهای مرتبط با تامین آب باید در قبال اقدامات خود جوابگویی بیشتری داشته باشند.

به گفته کارشناسان بانک جهانی، وجود شفافیت در اقدامات سبب می‌شود شهروندان دلایل تصمیمات دولتها را درک کنند و نتایج واقعی این تصمیمات را نیز مشاهده و نقد کنند.